La casa

1 december 2017 - Arequipa, Peru

Na 3 dagen in Santiago zijn we naar Arequipa gevlogen. Het was best een lange reis, omdat we rond 1 uur vertrokken uit ons hostel en vervolgens om 10 uur in het Work the World huis aankwamen (+2 uur tijdsverschil). We werden op het vliegveld opgehaald door Candy, de assistant programmemanager. Na een rondleiding door het huis konden Ann en ik nog lekker wat eten wat in de koelkast stond, want omdat we nog niet hadden avond gegeten hadden we zo veel honger!!
In het huis waren nog geen studenten, omdat iedereen op weekendtrip naar Huacachina was.
De dag erna zijn we om half 9 met de taxi naar de Spaanse les gegaan. Hier ontmoetten we Maria, het hoofd van de school en onze teachers. 'S ochtends hadden we eerst 2 uur les met een teacher en daarna een halfuur pauze. Na de pauze hadden we nog 2 uur priveles, met een andere teacher. Op maandag en donderdag na, hadden we daarna nog 2 uur 'groepsles', maar omdag Annelore en ik de enige waren, hadden we les met z'n 2en en Maria.

Op maandag hadden we om half 2 onze rondleiding door Arequipa. We gingen eerst lekkere broodjes eten en sapjes drinken in een restaurantje en daarna door de stad wandelen. We zijn onderandere bij een gigantische markt geweest met veel groente en fruit, hoeden, vis en coca leaves. Ze hebben echt een inmense collectie aan fruit hier waar ik echt nog nooit van gehoord had. Daarnaast is t meeste groente en fruit ook zoo veel lekkerder! De mango's hier zijn echt geweldig en ik denk dat ik al meer avocado heb gegeten hier dan in m'n hele leven.

Toen we thuiskwamen hebben we onze huisgenootjes ontmoet. Afgelopen week waren we nog met een klein clubje, met 7 in totaal. Iedereen is echt super aardig en gezellig, en Ann en ik voelden ons meteen heel erg thuis. Eigenlijk is het huis gewoon een groot studentenhuis, behalve dan dat er voor je gekookt wordt en je kamer wordt schoongemaakt. Savonds gaan we vaak samen een film kijken, maar ook spelletjes zijn, zeker de laatste week, erg populair. We hebben al heel veel weerwolven gespeeld en ook the hat game is al vaak gespeeld. Dit is een soort 30 seconds.

De hele eerste week hebben we iedere dag Spaans gehad. Het was heel erg leerzaam en leuk, maar wel heel pittig, omdat je continu Spaans moet praten met iedereen. Donderdag hebben we de middagsessie overgeslagen, omdat donderdagmiddag in het teken staat van de BBQ. Op tafel komt een grote cake te staan, het pronkstuk, en onze kok Julia heeft heerlijk eten gemaakt.

Ik zal ook nog het een en ander uitleggen over het vervoer hier. Eigenlijk heb je 2 manieren van transport hier in Arequipa. Het eerste is de taxi. Deze is relatief heel goedkoop en behoorlijk snel. Vanaf het huis naar de stad ben je vaak 6-10 sol kwijt (ligt aan het moment van de dag), wat maximaal €2.50 is. De taxi's rijden hier overal rond en toeteren als ze leeg zijn, dus een taxi heb je zo. Over het algemeen gaan we alleen met de taxi als we met een groep zijn, omdat dat dan net zoveel kost als de combi.
De combi is eigenlijk gewoon een bus in miniformaat. De meeste combi's kan ik niet rechtop in staan, dus het is een beetje hopen op de laatste zitplaats. Een combi is mega goedkoop, 1 sol, wat zo'n 25 cent is. Het maakt dan niet uit of je naar de andere kant van de stad gaat (voor Spaanse les bijvoorbeeld) of maar een klein stukje. Het fenomeen combi is wel behoorlijk interessant. Je hebt namelijk in Arequipa niet echt bushaltes. Als je in een combi wilt, ga je op een hoek staan waar die langs komt en steek je je hand op. De combi stopt dan, waarna je snel moet instappen, want vaak begint ie al te rijden als je bijna bent ingestapt. Dit gaat vaak gepaard met het geschreeuw 'sube, sube, sube' wat eigenlijk betekent dat je snel de bus in moet. Als je eruit wilt, dan zeg je tegen het mannetje wat bij de deur staat (een soort conducteur, ze heten hier cobrador ) dat je bv op de hoek eruit wilt. Dan stopt het busje en mag je onder het geschreeuw van 'baja, baja, baja' uitstappen, wat ga eruit betekent.
Naar de stad kan je ook lopen, wat ongeveer 40 minuten is, dus dat is ook prima te doen.

Verder zijn er in het huis bijna altijd mensen van work the world aanwezig. Ik zal even iedereen kort introduceren. Allereerst Sonia, de programmanager. Zij regelt alles rondom het ziekenhuis. Op de eerste dag heeft ze ons bijvoorbeeld geïntroduceerd aan de artsen. Daarnaast Candy. Ze heeft ons de rondleiding gegeven in Arequipa en is assistent programmanager.
Julia is onze kok. Ze is echt een soort mama hier in huis, komt regelmatig iedereen knuffelen en zorgt goed voor ons. Als je ziekig bent dan maakt ze sickpeoplesoup voor je :). Ze wordt geholpen door . Hij maakt de heerlijkste toetjes en taarten.
Verder hebben we een aantal day/nightkeepers, of zoals wij ze graag noemen: the nightswatch. Omdat een aantal mensen de laatste tijd vakantie hebben, weet ik niet zo goed wie nou precies vast is en wie tijdelijk. Raoul is de daykeeper. Hij regelt allerlei dingen rondom het huis, zoals dat er voldoende snackjes en fruit zijn of als er iets gerepareerd moet worden. Hij kan ook goed Engels, maar meestal praat ik Spaans met hem. Danny is de nightkeeper. Zoals Julia onze mama hier is, is Danny onze papa.
Als laatste Chris. Hij was de vervangende nightkeeper. Chris doet graag spelletjes mee met ons, wat super gezellig is.

Later komt een verhaaltje over Lago Titicaca en het ziekenhuis!

1. Opa:
    2 december 2017
    Eline, graag doorgaan met deze log, wordt door ons gretig gelezen.